dinsdag 20 januari 2009

DING 22:bIBLIOTHEEK 2.0 EN DE TOEKOMST IN BIBLIOTHEKEN


Ding 22 is voor mij best een lastig ding.
Ik werk inmiddels al weer 6 jaar als bibliotheekmedewerker (tegenwoordig medewerker klant-en leen service) maar heb natuurlijk lang niet zoveel ervaring als de bibliothecarissen om mij heen!
De engelse artikelen boden mij weinig duidelijkheid. Gelukkig was er iemand die de essentiële punten uit de artikelen heeft samengevat, dit maakte het voor mij een stuk duidelijker!
Ik heb dit op mijn weblog geplaatst zodat ik het nog weer eens kan doornemen.

Rick Anderson – Away from icebergs
• de bibliotheek moet minder collectioneren maar de toegangspoort worden tot alles: digitale collecties, (ook) boeken, podcasts, blogs etc.
• in de onderwijsomgeving: studenten niet alleen leren zoeken in het woud van informatie, maar vooral barrières wegnemen, handige knoppen installeren, gebruiksvriendelijkheid staat voorop
• de mensen opzoeken en ontmoeten in hun ‘dagelijks (web)leven’

Michael Stephens – Into a new World of librianship
• de bibliotheek is van de gebruikers, de bibliotheek is altijd bereikbaar, de bibliothecaris slecht barrières, de bibliotheek is transparant
• de biliothecaris maakt gebruik van Web 2.0 tools: Instant Messaging, weblogs, wiki’s, is zichtbaar op populaire sociale netwerken en ontwerpt mooie aquabrowsers
• nieuwe technologie alleen om diensten aan gebruikers te verbeteren, geen fauwekul toevoegen aan bibliotheeksites
• nieuwe technologie, tools meteen uitproberen, geen ellenlange trajecten
• bibliothecaris moet een trendspotter zijn
• bibliothecaris moet de veranderingen volgen in hoe de gebruiker informatie tot zich neemt, verwerkt en produceert, en in dat proces een rol blijven spelen

John J. Riemer – To better bibliographic services
• bundel catalogi en breidt de metadata uit, zorg dat gebruikers (o.a. via RSS) op de hoogte blijven van nieuwe aanwinsten/ontwikkelingen op hun interessegebied
• voeg allerlei gegevens toe over verkoopcijfers van boeken, uitleengegevens en vergroot de mogelijkheden tot printen, downloaden, citeren
• maak gebruik van Amazon, Google etc. vergroot de gebruikersparticipatie: tagging, commentaren, verslagen
• voeg ‘zoek&boek’ diensten toe
• werk als instellingen vooral samen bij beschrijvingen, toevoegen metadata etc.

Ook heb ik op Bibliotheek20.ning.com rondgekeken.

1 opmerking:

Jan te Bokkel zei

Wat stellen we ons toch mooie doelen!